Regulamin Koła

Według Załącznika do uchwały ZG PTTK

Nr 111/XVI/06 z dnia 1.09.2006 r.

REGULAMIN

Koła PTTK pn. ”Gwarków Noworudzkich”

w Nowej Rudzie

Rozdział I

Postanowienia ogólne

§ 1

Regulamin Koła PTTK w Nowej Rudzie pn. ”Gwarków noworudzkich”, opracowany zgodnie z Art. 77 ust. 1 Statutu PTTK określa szczegółowe kompetencje i zadania, zasady zwoływania posiedzeń oraz tryb pracy Zarządu Koła PTTK.

Rozdział II

Skład zarządu i tryb jego pracy

§ 2

1. W skład Zarządu wchodzi 5 członków wybranych przez Walne Zebranie Koła.

2. Zarząd w głosowaniu tajnym wybiera ze swego grona prezesa, wiceprezesa, sekretarza, skarbnika i jednego członka.

3. Nie można łączyć funkcji pełnionej w Zarządzie z funkcjami w Komisji Rewizyjnej Koła, jeśli Walne Zebranie Koła podejmie uchwałę o wyborze Komisji Rewizyjnej.

4. Kadencja Zarządu trwa cztery lata, chyba że uchwałą Walnego Zebrania Koła kadencja została skrócona.

5. Organem wewnętrznym Zarządu może być prezydium, w skład którego wchodzą: prezes, wiceprezes, sekretarz, skarbnik. Prezydium kieruje działalnością w okresie między posiedzeniami Zarządu w zakresie ustalonym przez Zarząd Oddziału, w tym m.in. zwołuje i przygotowuje posiedzenia Zarządu oraz przygotowuje materiały na te posiedzenia.

6. Dla wykonania zadań, o których mowa w Regulaminie, Zarząd dokonuje podziału pracy wśród swoich członków. Ustala też terminarz dyżurów poszczególnych członków w lokalu wykorzystywanym do bieżącej działalności Koła.

7. Zarząd Koła ma prawo kooptować nowych członków na zwolnione w okresie kadencji miejsca. Liczba członków dokooptowanych nie może przekraczać 1/3 składu pochodzącego z wyboru.

§ 3

1. Zarząd kieruje działalnością Koła w okresie pomiędzy Walnymi Zebraniami i odpowiada za swoją działalność przed Walnym Zebraniem Koła oraz Zarządem Oddziału PTTK.

2. Zarząd :

1.1 zwołuje Walne Zebrania Koła .

1.2 wykonuje uchwały Walnego Zebrania Koła , Zjazdu Oddziału, Walnego Zjazdu PTTK, Władz Naczelnych PTTK i Zarządu Oddziału oraz stwarza warunki dla ich wykonania przez członków Koła ,

1.3 uchwala roczny plan działania oraz preliminarz budżetowy,

1.4 ustala okresowe, tematyczne plany posiedzeń Zarządu oraz zasady współdziałania z Komisja Rewizyjną, o ile taka została wybrana przez Walne Zebranie Koła ,

1.5 składa sprawozdania ze swej działalności Zarządowi Oddziału oraz na Walnym Zebraniu Koła ; przyjmuje roczne sprawozdania z wykonania budżetu, zatwierdza roczne sprawozdania finansowe

1.6 zarządza majątkiem własnym i powierzonym oraz funduszami Koła w granicach preliminarza budżetowego, zgodnie z zasadami ustalonymi przez Zarząd Oddziału w ramach obowiązujących przepisów prawa oraz obowiązujących w PTTK przepisów finansowych,

1.7 organizuje i ułatwia uprawianie turystyki i krajoznawstwa we wszystkich ich formach; powołuje sekcje/zespoły specjalistyczne dla realizacji tych form,

1.8 utrzymuje więzi z członkami zwyczajnymi PTTK zrzeszonymi w Kole,

1.9 organizuje podstawowe kształcenie członków w zakresie wiedzy i umiejętności turystycznych i krajoznawczych,

1.10 informuje członków o swojej działalności, działalności macierzystego Oddziału PTTK oraz Towarzystwa jako całości,

1.11 współpracuje z kadrą programową zrzeszoną w Kole przy realizacji celów i zadań Koła oraz z kadrą z innych kół i klubów Oddziału,

1.12 współpracuje z Zarządami innych kół – klubów Oddziału,

1.13 występuje za pośrednictwem Zarządu Oddziału do ZG PTTK o wyróżnienia dla

wybitnych działaczy Koła PTTK w ramach obowiązującego “Systemu wyróżnień członków i jednostek PTTK”;

1.14 wnioskuje do Zarządu Oddziału o skreślenie z ewidencji członków, osoby

zalegające z opłacaniem składki członkowskiej za okres dłuższy niż 12 miesięcy,

1.15 prowadzi dokumentację pracy Koła ,

1.16 prowadzi dokumentację finansową Koła zgodnie z zasadami ustalonymi przez Zarząd Oddziału w ramach obowiązujących przepisów prawa oraz obowiązujących w PTTK przepisów finansowych,

1.17 wnioskuje do Zarządu Oddziału o nadanie Kołu nazwy lub imienia patrona oraz o wyrażenie zgody na uczestnictwo koła w pracach innych stowarzyszeń o pokrewnych celach i działalności,

1.18 podejmuje inne działania dla realizacji celów statutowych PTTK, w tym zlecone

przez Zarząd Oddziału,

2. Prezes zaznajamia Zarząd z wystąpieniami Komisji Rewizyjnej Koła oraz Komisji Rewizyjnej Oddziału na najbliższym posiedzeniu, ustosunkowując się do nich nie później niż na kolejnym posiedzeniu.

§ 4

Zarząd Koła , z upoważnienia Walnego Zebrania może uchwalać, niezależnie od składki członkowskiej PTTK, wysokość dodatkowych składek, które przeznaczane są w całości na działalność Koła .

§ 5

1. Prezydium kieruje działalnością w okresie między posiedzeniami zarządu w zakresie ustalonym przez zarząd.

2. Do zadań prezydium należy :

2.1 zwoływanie i przygotowywanie posiedzeń Zarządu,

2.2 przygotowywanie materiałów i dokumentów na posiedzenia Zarządu.

§ 6

Zarząd realizuje swoje zadania przez :

1. posiedzenia Zarządu i prezydium,

2. działalność członków Zarządu w okresie między posiedzeniami,

3. sekcje/zespoły jako fachowe organy Zarządu.

§ 7

1. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż cztery razy w roku. W Kołach, gdzie działa prezydium, posiedzenia Zarządu zwołuje prezydium, a posiedzenia prezydium – prezes Zarządu lub inny upoważniony przez niego członek prezydium,

2. Uchwały i decyzje Zarządu zapadają zwykłą większością głosów, przy udziale co

najmniej połowy ogólnej liczby uprawnionych do głosowania. W razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego posiedzenia Zarządu

3. Głosowania są jawne. Głosowanie tajne może być zarządzone na wniosek każdego członka Zarządu.

4. Posiedzenia Zarządu są protokołowane a podejmowane uchwały podpisywane i ewidencjonowane. Protokoły z posiedzeń i podejmowane uchwały powinny być numerowane.

§ 8

Udział w posiedzeniach i pracach Zarządu oraz realizacja przyjętych przez Zarząd zadań jest statutowym obowiązkiem jego członków.

Rozdział III

Podział zadań pomiędzy członków Zarządu

§ 9

Do najważniejszych zadań członków Zarządu należy:

1. prezesa:

1.1 reprezentowanie Koła wobec Komisji Rewizyjnej Koła , władz PTTK i na zewnątrz,

1.2 kierowanie działalnością Zarządu Koła ; czuwanie nad prawidłową realizacją podejmowanych zadań i uchwał,

1.3 ustalanie podziału zadań wśród członków Zarządu Koła ze szczególnym

uwzględnieniem utrzymania więzi między organizacyjnej i z członkami zrzeszonymi

w Kole ,

1.4 zwoływanie i przewodzenie posiedzeniom Zarządu i jego prezydium, ustalanie tematyki posiedzeń i terminów ich odbywania,

1.5 podejmowanie decyzji w sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji Zarządu,

1.6 podpisywanie uchwał Zarządu Koła ,

1.7 zaznajamianie Zarządu z wystąpieniami Komisji Rewizyjnej Koła oraz Komisji Rewizyjnej Oddziału na najbliższym posiedzeniu i ustosunkowywanie się do nich nie później niż na kolejnym posiedzeniu

2. wiceprezesa (wiceprezesów):

2.1. zastępowanie prezesa w czasie jego nieobecności w zakresie udzielonych pełnomocnictw,

2.2. kierowanie określonymi dziedzinami działalności, powierzonymi przez Zarząd (np. organizacja imprez turystyki kwalifikowanej; sprawy dotyczące krajoznawstwa; sprawami organizacyjnymi i członkowskimi; organizacją szkolenia podstawowego członków, przepływem informacji itp.),

2.3. przygotowywanie materiałów na posiedzenie Zarządu i prezydium w dziedzinach powierzonych przez Zarząd,

2.4. reprezentowanie Koła wobec władz PTTK oraz na zewnątrz w zakresie udzielonych pełnomocnictw.

3. skarbnika:

3.1. nadzór nad całokształtem działalności finansowej i majątkiem zarządzanym

i powierzonym ,

3.2. reprezentowanie Koła w sprawach finansowych wobec władz PTTK oraz na zewnątrz w zakresie udzielonych pełnomocnictw,

3.3. opracowywanie preliminarzy budżetowych Koła oraz sprawozdań z ich wykonania,

3.4. podpisywanie uchwał Zarządu i jego Prezydium w sprawach finansowych i majątkowych,

3.5. zbieranie składek członkowskich i rozliczanie ich z Zarządem Oddziału;

3.6. prowadzenie ewidencji wpłat i wypłat kasowych i bankowych,

3.7. regulowanie wszelkich rachunków, zgodnie z uchwałami Zarządu i zatwierdzonym preliminarzem,

3.8. podpisywanie wraz z prezesem pism dotyczących spraw finansowych,

3.9. nadzorowanie zabezpieczenia majątku, którym zarządza i z którego korzysta Koło oraz majątku obcego powierzonego Kołu.

3.10 Z uwagi na posiadanie siedziby noworudzkiego Koła PTTK w Punkcie Informacji Turystycznej w Nowej Rudzie wszelkie płatności związane ze statutową działalnością Koła mogą być regulowane w siedzibie Koła.

4. sekretarza:

4.1.reprezentowanie Koła wobec władz PTTK oraz na zewnątrz w zakresie udzielonych pełnomocnictw,

4.2.przygotowywanie posiedzeń Zarządu; współdziałanie w tym zakresie z prezesem i pozostałymi członkami Zarządu,

4.3.protokołowanie posiedzeń Zarządu; ewidencjonowanie podejmowanych uchwał; nadzorowanie przy współudziale Prezesa ich realizacji,

4.4.przeglądanie korespondencji przychodzącej i wychodzącej; podpisywanie wraz z prezesem lub wiceprezesem korespondencji wychodzącej,

4.5.prowadzenie ewidencji członków zwyczajnych PTTK Koła i jej aktualizowanie;

4.6.prowadzenie korespondencji z członkami Koła PTTK,

4.7.prowadzenie dokumentacji działalności Koła ,

4.8.prowadzenie sprawozdawczości Koła , terminowe jej przekazywanie do Zarządu Oddziału.

§ 10

  1. Szkolne Koło – Klub Krajoznawczo – Turystyczny niezależnie od statutowych władz Koła ma swego opiekuna, którym może być nauczyciel danej szkoły lub inny członek kadry programowej PTTK uzgodniony z Zarządem Oddziału i dyrekcją placówki.
  2. Zadaniem opiekuna jest udzielanie Szkolnemu Kołu – Klubowi pomocy w działalności oraz reprezentowanie go przed radą pedagogiczną, zespołem wychowawców, dyrektorem szkoły jak również pomoc w realizacji zadań Koła i reprezentowanie tej jednostki wobec Zarządu Oddziału PTTK i innych Władz PTTK.

§ 11

Członek Zarządu ma obowiązek sumiennie wywiązywać się z przyjętych na siebie zadań.

§12

Uchwały Zarządu mogą być uchylone lub ich wykonanie zawieszone przez Zarząd Oddziału w przypadku gdy są sprzeczne z prawem, Statutem PTTK, Statutem Oddziału oraz uchwałami Władz Naczelnych PTTK i Władz Oddziału.

§ 13

1. Zarząd może być zawieszony przez Zarząd Oddziału w przypadku:

1.1 zaniechania działalności,

1.2 rażącego lub uporczywego naruszania obowiązków wynikających ze Statutu PTTK, Statutu Oddziału oraz uchwał Władz PTTK i władz Oddziału,

1.3 naruszenia podstawowych zasad gospodarki majątkiem własnym lub powierzonym,

1.4 działania na szkodę PTTK.

2. Uchwała Zarządu Oddziału o zawieszeniu Zarządu Koła może być podjęta po wysłuchaniu wyjaśnień Zarządu i Komisji Rewizyjnej Koła , jeśli taka została wybrana, chyba że nie złożyły one wyjaśnień w wyznaczonym terminie.

3. Podejmując uchwałę o zawieszeniu Zarządu Koła , Zarząd Oddziału powołuje Tymczasowy Zarząd Koła , którego zadaniem jest usunięcie przyczyn, które spowodowały zawieszenie oraz zwołanie w terminie trzech miesięcy od daty powołania Walnego Zebrania Koła , celem wyboru nowego Zarządu.

Rozdział IV

Symbole i pieczęcie

§ 14

1. Zarząd w działalności Koła używa odznaki organizacyjnej Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego, której opis i wzór określony został w art. 5 pkt. 1 Statutu PTTK.

2. Koło za pośrednictwem Zarządu może używać pieczątki firmowej podłużnej tzw. nagłówkowej w kształcie prostokąta o następującej treści:

Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze

Oddział w Kłodzku

Koło pn. „Gwarków Noworudzkich” w Nowej Rudzie

57-400 Nowa Ruda, Rynek 2, tel. 74 872 0308

  1. Zarząd może używać, zgodnie z obowiązującymi przepisami innych niezbędnych do działalności pieczęci oraz druków wg wzorów zatwierdzonych przez Zarząd Oddziału PTTK na wniosek Zarządu Koła.
  2. Zarząd koła wyłoni w drodze ogłoszonego konkursu logo koła.

Rozdział V

Postanowienia końcowe

§ 15

1. Niniejszy Regulamin Koła PTTK pn. „Gwarków Noworudzkich” w Nowej Rudzie uchwalony został przez Zarząd niniejszego Koła PTTK w drodze uchwały nr 01/2013 z dnia 08 lutego 2013r. w oparciu o Wzorcowy Regulamin Koła uchwalony przez ZG PTTK uchwałą Nr 83/XV/2002 z dnia 15 grudnia 2002r. i wchodzi w życie z dniem uchwalenia.

2. Interpretacja postanowień Regulaminu Zarządu Koła należy do Zarządu Oddziału PTTK.