Bardo… inaczej.

W dniu 23-07-2022 r. dziesięcioosobowa grupa sympatyków i Gwarków Noworudzkich rozpoczęła na stacji Nowa Ruda wyprawę do Barda Śląskiego. Tym razem zamiast szynobusem – wyruszyliśmy samochodami do Nowej Rudy Słupiec i dalej przez Czerwieńczyce, Wojbórz, Opolnicę do Barda. Samochody zostawiliśmy na parkingu i dalej pieszo wyruszyliśmy tzw. Białą Drogą w kierunku szczytu Kalwarii. Przy Białej Drodze prowadzącej na szczyt Kalwarii znajdują się stacje Drogi Krzyżowej oraz kapliczki słupowe zbudowane w latach 1833-39. Po krótkiej chwili dochodzimy do Kaplicy Matki Bożej z 1893 r. z cudownym źródłem wody. Tradycja głosi, że w 1672 r. odzyskał tutaj wzrok młody Czech ze Zlatych Hor. Od tej pory pielgrzymi przemywali wodą oczy, uważano bowiem, że źródło ma cudowna moc uzdrawiania. Za źródłem, coraz bardziej stromo, wspinaliśmy się szlakiem niebieskim na szczyt Kalwarii mijając po drodze kolejne stacje Drogi Krzyżowej. Po około godzinie dotarliśmy na szczyt Kalwarii ( 593 m) – „Bardzka Góra” lub „Góra Kapliczna” jak nazywają ją okoliczni mieszkańcy. Na szczycie stoi Kaplica Matki Bożej Płaczącej. Jak głosi legenda około 1400 roku młody Czech miał ujrzeć Marię płacząca nad losem okolicznych wsi, które czekało wkrótce wiele nieszczęść podczas wojen husyckich. Na dowód pobytu Marii pozostały odciski stóp w Kaplicy. Niestety oryginały się nie zachowały, gdyż pielgrzymi wydłubywali fragmenty stóp i zabierali ze sobą. Dzisiaj mamy tylko replikę stóp za Kapliczką. W drodze powrotnej z Kalwarii udaliśmy się na taras widokowy nad osuwiskiem. W sierpniu 1598 r. okolice Barda nawiedziły ulewne deszcze i wezbrana Nysa Kłodzka podmyła stoki Kalwarii, tysiące ton skał i ziemi zsunęło się do rzeki, tarasując jej koryto . Wstrząs był tak silny, ze jemu przypisuje się tradycja odchylenia się od pionu Krzywej Wieży w Ząbkowicach. Z tarasu widokowego rozciągają się przepiękne panoramy pobliskich gór oraz Barda. Po krótkim odpoczynku zejście do Barda i przez kamienny most z 1589 r. udaliśmy się do Bazyliki Mniejszej Matki Bożej Strażniczki Wiary. Po krótkim zwiedzaniu wyprawa do Kapliczek Różańcowych rozmieszczonych na stoku Różacowa ( 380 m). Zanim stanęły na niej kaplice – Austriacy zbudowali fortyfikacje ziemne , stanowiące wysunięty element twierdzy srebrnogórskiej ( I poł. XVIII w.) Kaplic Różańcowych jest 16 wybudowanych w różnych stylach architektonicznych i są jeszcze nie dokończone z braku funduszy. Kaplice są zamknięte. W drodze powrotnej do samochodów wizyta w galerii obrazów i tuż przed opadami deszczu zakończyliśmy dzisiejszą wyprawę.

Wycieczkę prowadzili: kol. Edward Lada i kol. Edward Soja- trasę wycieczki udokumentował: kol. Edward Lada

Data wycieczkitrasaPunktacja GOTCzy przodownik był obecny
23.07.2022 r.Bardo – Kalwaria – Bardo ; Bardo – Różańcowa – Bardo Grupa S. 124 + 2 = 6 pkt GOT 2 + 1 = 3 pkt GOTTAK
Ten wpis został opublikowany w kategorii Bez kategorii. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.