Sprawozdanie z działalności Koła za lata 2016-2022

Sprawozdanie z działalności Zarządu Koła PTTK im. “Gwarków Noworudzkich” w Nowej Rudzie za okres II kadencji władz, 28.10.2016r. – 24.04.2022r.

Decyzją Walnego Zebrania 28.10.2016r. w skład Zarządu Koła weszli:

1. Prezes Zarządu Koła, kol. Elżbieta Bisikiewicz
  2. Wiceprezes Zarządu Koła, kol. Edward Lada
  3. Sekretarz Zarządu Koła, kol. Witold Telus
  4. Skarbnik Zarządu Koła, kol. Beata Szałęga
  5. Członek Zarządu Koła, kol. Czesław Dominas.

18.03.2019r. po rezygnacji kol. Elżbiety Bisikiewicz z funkcji Prezesa Zarządu podjęliśmy decyzję o reorganizacji składu Zarządu Koła:

Funkcję Prezesa Zarządu Koła, podjął Przodownik Turystyki Górskiej, kol. Edward Lada

Funkcję Wiceprezesa Zarządu Koła podjął Przodownik Turystyki Górskiej, kol. Witold Telus

Funkcję Sekretarza Zarządu Koła przejęła kol. Elżbieta Bisikiewicz

Skarbnikiem Koła pozostała kol. Beata Szałęga

Członkiem Zarządu pozostał Honorowy Przodownik Turystyki Górskiej, kol. Czesław Dominas

W dniu 08.01.2020r. na skutek rezygnacji kol. Beaty Szałęgi z członkostwa w Kole Zarząd dokonał reorganizacji i tak:

1. Funkcję Prezesa Zarządu objął dotychczasowy Wiceprezes, kol. Edward Lada
  2. Funkcję Wiceprezesa Zarządu objął dotychczasowy Członek Zarządu, kol. Czesław Dominas
  3. Funkcję Sekretarza Zarządu objęła ustępująca Prezes Zarządu, kol. Elżbieta Bisikiewicz
  4. Funkcję Skarbnika Zarządu w miejsce kol. Beaty Szałęgi objął kol. Witold Telus
  5. Do Zarządu dokooptowano w funkcji Członka Zarządu kol. Edwarda Soję.

w takim składzie kończymy II kadencję Zarządu.

Końcówka roku 2016 to bardzo ożywiona działalność programowa. Kontynuowany był cykl rajdów “Główny Szlak Sudecki”, rajdy “Jesień na granicy” oraz “Rajd Niepodległości”, “Rajd Barbórkowy”. Rozpoczęliśmy realizację spacerów zimowych “Gorąca zima”, które pozwalały utrzymać ciągłość oferty także w okresie zimowym.

Rok 2017 to ciąg dalszy naszych ‘flagowych” projektów: Rajd GSS, Rajd Przebiśnieg, Noc Świętojańska, Rajd Niepodległości, Rajd Barbórkowy. Pojawił się nowy zestaw propozycji “Aktywne Lato 2017”. Nasi członkowie zostali powołani w skład władz Oddziału PTTK w Kłodzku: kol. Andrzej Wiśniewski w skład Oddziałowej Komisji Rewizyjnej, kol. Czesław Dominas w skład Sądu Koleżeńskiego i kol. Witold Telus na funkcję Wiceprezesa Zarządu Oddziału.

Rok 2018 to dalsze działania zgodnie z przyjętym planem – zamiast rajdu GSS do naszego kalendarza wchodzą imprezy pod wspólnym hasłem “Ostra Zima”. Aktywnie współpracujemy z Klubem Czeskich Turystów z Broumova.

W roku 2019 zorganizowaliśmy łącznie 40 imprez, włączając w to tradycyjne nasze propozycje oraz nowy cykl tematyczny “Rajd Szlakiem Zamków Piastowskich”.

Rok 2020 to początek pandemii. Po udanym starcie cyklu zimowych spacerów pod hasłem “W poszukiwaniu śniegu” podjęliśmy decyzję o zawieszeniu działalności turystycznej do czasu zmian regulacji prawnych. Jesienią wykorzystaliśmy krótkie “okienko prawne” na 3 imprezy – wyjazd na Ostas oraz udział w Rajdzie Porozumienia i Rajdzie Kartofelek.

Rok 2021 to kolejne zatrzymanie działalności Koła z powodu pandemii. Dopiero w maju 2021 roku podjęliśmy decyzję o powrocie do realizacji naszych planów. Udało się do końca roku zorganizować 11 imprez turystycznych, ale w mocno okrojonej formule.

Plany na rok 2022 mamy ambitne, ale tym razem raczej się udają. Przynajmniej o ile pogoda nie zmusi nas do ich modyfikacji.

Sporym wyzwaniem jest odbudowanie stanu kadr. Po okresie pandemii zaobserwowaliśmy znaczny spadek liczebności członków Koła, o ponad połowę. Teraz – powoli – przyjmujemy nowych członków i odtwarzamy nasze kadry.

Oprócz organizacji imprez turystycznych włączyliśmy nasze Koło w działalność lokalnych organizatorów turystyki. Pojawiły się nowe szlaki turystyczne, w tym: “Górniczy Szlak Młoteczkowy” łączący masyw Włodyki z dawnym szybem “Nowy 1” w Słupcu. Trasa jest wyznakowana oczywiście naszym symbolem “górniczym”. Do tej trasy doprowadzono krótki łącznik w centrum miasta, który spiął szlak żółty na Boguszy ze szlakiem czarnym pod Rudą Górą.

Kolejny duży projekt to szlak spacerowy “świętojański” dookoła miasta. Łączy m.in. Miejski Ośrodek Kultury, Kapliczki Dżumowe, Górę św. Anny, Kruczą Dolinę, Bieganów, Małą Kolonię, Zacisze i dolinę Woliborki z Czarnym Mostem.

Na bieżąco odnawiamy także szlak niebieski z Nowej Rudy do Broumova i szlak czarny z Nowej Rudy na Przełęcz Woliborską.

Wartym odnotowania jest utworzenie “Szlaku Pielgrzymkowego Noworudzian”, który połączył Nową Rudę i Bardo, przechodząc przez Dzikowiec, Czerwieńczyce, Wojbórz i Opolnicę.

Mamy też “na sumieniu” kilka wydarzeń humorystycznych. To oczywiście akcje na Prima Aprlis. Pierwsza to wydanie “biletów do lasu”, czyli biletów wstępu do Parku Krajobrazowego Gór Sowich. Serdecznie pozdrawiamy Pana Nadleśniczego z Jugowa.

Drugi pomysł też miał być żartem – ustanowienie “Korony Nowej Rudy”. Okazało się jednak, że żart zaczął żyć własnym życiem i do Punktu Informacji Turystycznej wciąż zgłaszają się dumni zdobywcy “Korony”. W związku z powyższym podjęliśmy decyzję o aplikowaniu w programie “Budżet obywatelski” do realizacji tego pomysłu.

Nie zasypiamy gruszek w popiele i zasilamy nasze kadry.

Są z nami:

5 Przodowników Turystyki Górskiej (Edward Lada, Andrzej Wiśniewski, Edward Soja, Witold Telus i Czesław Dominas).

7 Przewodników Sudeckich (Zbigniew Babiak, Adrian Rowiński, Jan Okoński, Joanna Marcinkowska, Jarosław Marcinkowski, Adam Mihilewicz i Witold Telus)

4 Znakarzy (Andrzej Wiśniewski, Edward Soja, Witold Telus i Czesław Dominas)

Kolejny kandydat na przewodnika – kol. Jarosław Zychowicz – właśnie zdaje dziś egzamin przewodnicki.

Koło, według stanu na dziś liczy już 37 członków.

Na koniec serdecznie podziękowania dla:

1. Koleżanki Elżbiety Bisikiewicz – za odważne prowadzenie Koła przez sporą część kadencji, dbałość o porządek i terminowość oraz o kontakty Koła z władzami samorządowymi i Klubem Czeskich Turystów. Także za poświęcenie niezliczonej ilości czasu na organizację naszych spotkań i trzymanie porządku w dokumentacji.
  2. Kolegi Czesława Dominasa – za głos rozsądku, niezliczone cenne uwagi do naszych planów, obowiązkowość i sumienność w realizacji podjętych zadań, nieustanne szkolenie i doszkalanie naszych kadr, gromadzenie i porządkowanie informacji historycznych i krajoznawczych. Nadto za działalność w Sądzie Koleżeńskim, w którym wykazał się niezwykłym talentem do rozwiązywania sporów.
  3. Kolegi Edwarda Lady – za podjęcie roli prezesa w najtrudniejszym dla Koła okresie pandemii i zawirowań politycznych. Za najpiękniejsze fotorelacje z wypraw i cenne inicjatywy turystyczne. Za wspieranie swą ogromną wiedzą i doświadczeniem z historii górnictwa i odkrycie wielu miejsc związanych z wydobyciem węgla i innych kopalin w naszej okolicy.
  4. Kolegi Edwarda Soi – za organizację cyklicznych imprez zimowych, dzięki którym duch w kole nie zginął. Za rzetelne i dokładne dokumentowanie prowadzonych rajdów i spacerów, a także za czynne włączenie się w dzieło odnowy i wytyczania lokalnych tras turystycznych.
  5. Samemu sobie dziękował raczej nie będę ;-). Prowadziłem naszą stronę internetową, jakiś czas finanse Koła, a także wymyślałem głupie dowcipy na Prima Aprilis. Czasem pokierowałem jakimiś wycieczkami, nic wielkiego.

Szanowni członkowie Koła PTTK im. “Gwarków Noworudzkich” w Nowej Rudzie – składając sprawozdanie z działalności Zarządu Koła uprzejmie proszę o udzielenie absolutorium.