Wieża wzięta!

Jesień nabrała posmaku lata, a Nowa Ruda właśnie zyskała nowy wymiar w sferze turystyki. Po wielu latach oczekiwania nareszcie została otwarta odnowiona wieża widokowa na Górze św. Anny. Ponad 90-osobowa grupę miłośników lokalnych ścieżek po nowym “Szlaku Dwóch Wież” poprowadził kol. Czesław Dominas.

Na starcie imprezy – na szczycie Góry Wszystkich Świętych, pod wieża widokowa z 1913 roku – zameldowało się 91 osób. Wszyscy gotowi na wyprawę nowym szlakiem miejskim łaczacym wieżę widokowa na Górze Wszystkich Świętych z wieża widokowa na Górze św. Anny. Sympatycznie i merytorycznie powitał zebranych niezawodny przodownik turystyki górskiej i znakarz szlaków górskich – Czesław Dominas. Przybliżył nam historię powstania wieży i opisał zmiany, jakie przechodziła przez kolejne lata. Oficjalny poczatek trasy znajduje się jednak nieco poniżej samej wieży. Umieszczono tam tablicę informacyjna z mapka szlaku i drogowskaz.
Nasza trasa wiodła w dół, polna droga, w kierunku Alei Najświętszej Marii Panny. Po dojściu do drogi asfaltowej skręcamy w prawo i spotykamy kolejny drogowskaz. Dalej przez las na zboczu Kościelca, w kierunku ulicy Połoniny. Na skrzyżowaniu z ul. Połoniny wkraczamy na polna drogę wiodaca w kierunku górnej części Osiedla Waryńskiego. Widać efekty prac modernizacyjnych na szlaku, dzięki którym znikły okropne kałuże i głębokie koleiny. Dalej, już nad Osiedlem, szlak skręca w lewo, w kierunku centrum miasta. Dobrze, że przewidziano kamienne szykany, dzięki którym nowa droga nie zostanie zniszczona przez amatorów czterech kółek.
Po drugiej stronie nowego traktu ustawiono niewielka wiatę – można było trochę odpoczać. Potem dalej, w kierunku ulicy Pionierów. Ulica Pionierów trochę pod górę i dochodzimy do lasu na zboczu Góry św. Anny – tu kolejna tablica informacyjna. Ulica dochodzimy do skrzyżowania z asfaltowym wjazdem na Górę św. Anny i dalej już dobrze widocza i bardzo znana trasa w kierunku b. schroniska.
O godzinie 14:00 w Kaplicy św. Anny okolicznościowa mszę odprawił ks. dziekan Jerzy Kos. A potem już spotkanie z olbrzymia grupa mieszkańców miasta i gminy, naszych znajomych z Oddziału PTTK w Kłodzku, przyjaciół z Czech i wielu, wielu innych gości. Najpierw niecierpliwe oczekiwanie na oficjalne otwarcie – tu głos zabrał Pan Burmistrz Miasta Nowa Ruda Tomasz Kiliński i Pani Poseł Na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Monika Wielichowska oraz Prezes Zarzadu Stowarzyszenia Gmin Polskich Euroregionu Glacensis, Burmistrz Miasta Kudowa Zdrój, Pan Czesław Kręcichwost. Samo przecięcie wstęgi przypadło w udziale jednej z młodszych uczestniczek spotkania. No a potem gęsty i nieprzeliczalny tłum zwolenników nowej atrakcji ruszył na górę. Naprawdę, ciężko było się przecisnać…
Na zapleczu wieży utworzono obszar ogniskowo-konkursowo-muzyczno-kulinarny. Najpierw rozegrany został konkurs wiedzy o regionie, prowadzony przez kol. Czesława Dominasa, a potem zagrali i zaśpiewali “Bieguni”.

Wieża już gotowa. Ciekawe, czy kiedyś doczekamy odbudowy wieży na Górze Włodzickiej? Albo na Grodziszczu? …

Ten wpis został opublikowany w kategorii Bez kategorii. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.