Góral w pieczarze, czyli polsko-czeska kiełbaska

Gwarkowie postanowili zdobyć kolejny skalp do Odznaki Wieże Widokowe Ziemi Kłodzkiej, czyli wieżę na Borówkowej (900 m. n.p.m.) w Złotych Górach

W sobotę 15-V-2015 startujemy w urokliwym Ladku Zdroju, przy kamienicy słynnego rzeźbiarza epoki baroku Michała Klahra Starszego (talent odziedziczył po nim również syn Michał Ignacy). Nieopodal stoi najokazalsze i zarazem ostatnie jego dzieło kolumna, 7 metrowy pomnik Trójcy Świętej wykonany z piaskowca w latach 1739-41. Następnie sesja pod neorenesansowym ratuszem i pręgierzem z II poł. XVI w., który przeniesiono z wsi Skrzynka(stary Ladecki ktoś pożyczył) i kierujemy się do marmurowego pomnika z 1866 r. postawionego ku czci księżnej Marianny Orańskiej (mieszkańcy Ladka Zdroju upamiętnili jej zasługi dla rozwoju tych okolic, a zwłaszcza budowę drogi z Kamieńca Zabkowickiego (jej siedziby), przez Złoty Stok, Ladek Zdrój do Starego Mesta w Czechach).

Jeszcze tylko przeprawa przez czasami nieobliczalna Biała Ladecka, najstarsza zachowana budowla w mieście, czyli gotyckim moście z 1565 r. (w 1709 r. został ozdobiony figura Świętego Jana Nepomucena i stad nazwa „Most Św. Jana”), i schodzimy na czerwony szlak spacerowy na Borówkowa. Podchodzac szlakiem dochodzimy do Jaskini Zbójników, tam Góral robi za Atlanta podtrzymujac strop pieczary. Dalej Strzybnik, Mała Borówkowa, 2 studnie (jedna bez wody, chyba wodociagi zamknęły) i jesteśmy na szczycie. Trafiliśmy dobrze, graniczne ognisko było już gotowe i wspólnie z czeskimi turystami pieczemy kiełbaski przyjaźni. Po posiłku czas wspiać się na wieżę, niestety z tarasu widokowego (na 24 m. wys.), przez chmury tylko chwilami dostrzegamy zarys jezior ( Topoli, Kozielna i Otmuchowskiego) oraz miast (Kamieńca Zabkowickiego, Złotego Stoku i Paczkowa). Trochę niepocieszeni ruszyliśmy w powrotna drogę do Ladka Zdroju przez Wrzosówkę i Lutynię. W Wrzosówce mijamy górski kościółek p.w. Św. Karola Boromeusza i na wzgórzu, ,Kajówkę” dom malarza Kazimierza Hałajkiewicza, potem Skalny Wawóz z Pomnikiem Psa Myśliwskiego i jesteśmy w Lutyni (niestety kawiarnia Skalniak zamknięta).

Jeszcze mijamy stara nieczynna kopalnię ołowiu „Nowy Filip”, krzyż z 1882 r. i zwiazana z nim legenda o duchu żony kupca i ukrytym skarbie, i dochodzimy do Ladka Zdroju, mety naszej wędrówki.

Dziękujemy wszystkim uczestnikom oraz panu kierowcy z “Smilebusa”.

(E.L.)

30.05.2015 Borówkowa-Wrzosówka-Ladek Zdrój
8km
S17 8 nie
Ten wpis został opublikowany w kategorii Bez kategorii. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.