Wielkie świętowanie w Przygórzu – II Rajd Barbórkowy

Chłodna, ale zadziwiajaco słoneczna sobota, 5 grudnia 2015r. to okazja na nasze “gwarkowe” święto. Wraz z macierzystym Oddziałem “Ziemi Kłodzkiej” w Kłodzku, zaprzyjaźnionym Kołem PTTK z Dusznik Zdroju oraz z licznymi grupami młodzieżowymi SKKT (SP nr 7 z Nowej Rudy, SP z Włodowic i SP z Żelazna), pod kierunkiem kol. Czesława Dominasa wyruszyliśmy na nowy “Szlak Trudu Górniczego”, łaczacy Nowa Rudę z Przygórzem i Przełęcza Woliborska.

Zebranych na placu przy stacji kolejowej “Nowa Ruda” uroczyście przywitała Prezes Koła – kol. Elżbieta Bisikiewicz. Rozdano znaczki rajdowe i ruszyliśmy w trasę. Najpierw stopniowo zagłębialiśmy się w stare uliczki miasta, mijajac Kościół Parafialny pw. św. Mikołaja i Rynek. Potem dawny pałac Stillfriedów przy ul. Piłsudskiego, Most Zamkowy i dawny “Hotel Monopol” u zbiegu ulic: Podjazdowej, Królowej Jadwigi i Piłsudskiego. Dalej do mostu nad Woliborka i skręt w waska ścieżkę nad brzegiem potoku i wspinaczka do dawnej “ścieżki katowskiej”. Chwila oddechu nieopodal “Białego Mostu” (z widokiem na “Czarny Most”) i wejście na zbocze Rudej Góry (516m). Na dawnym miejscu straceń dłuższy postój i podziwianie widoków okolicznych wzgórz.

Z uwagi na prowadzone prace rekultywacyjne przewodnik nie zdecydował się na wejście na nowy punkt widokowy “Stara Hałda” – byłoby to zbyt niebezpieczne. Zdecydowano o zmianie trasy wycieczki i zejście ul. Fabryczna i Nowa do ul. Piłsudskiego. Powędrowaliśmy zatem wzdłuż biegu Włodzicy aż do Kopalni Turystycznej, gdzie, w towarzystwie pracowników muzeum, udało się zapalić symboliczny znicz ku pamięci tych, którzy oddali życie pod ziemia.

Przy muzeum ponownie weszliśmy na czarny szlak i poszliśmy dalej ul. Górnicza, w kierunku dawnego Stadionu Górniczego (echa snów o potędze piłkarskiej naszego “Piasta”). Szlakiem okrażyliśmy stadion i dotarliśmy do skraju łaki. Lekko ślizgajac się po mokrej trawie dotarliśmy do ogrodów działkowych przy ul. Łakowej. Aleja w górę powoli dotarliśmy do przejścia dla pieszych przez Obwodnicę i ruszyliśmy ku doskonale widocznemu mostowi kolejowemu na Zatorzu (dawny “most na zapałkach”). Przy moście fascynujaca historia od znawców kolejnictwa i historii regionalnej i dalej w drogę – ku granicy Nowej Rudy.

Zaraz za granica miasta skręt w lewo – na leśne ścieżki bezimiennego pasma wzniesień między Jugowem, Przygórzem i Nowa Ruda (a może nazwać je “Wzgórzami Gwarków”?). Trochę odpoczynku na skraju lasu i dalej w kierunku styku Jugowa i Przygórza. W końcu dotarliśmy w okolicę dawnych szybów kopalnianych w Przygórzu, gdzie kol. Edward Lada opowiedział nam o dawnych dziejach gwarectwa rud żelaza, niklu i kobaltu oraz gwarectwa węglowego.

Po południu dotarliśmy do świetlicy wiejskiej, gdzie wręcz po staropolsku witał wszystkich Pan Antoni Pukała – sołtys wsi Przygórze i Radny Rady Gminy Nowa Ruda. Niekwestionowany lider lokalnej społeczności i wzorcowy gospodarz. To dzięki jego uprzejmości nasza grupa mogła skorzystać z gościny w przepięknej, ciepłej i czystej sali wiejskiej.

Na sali odbyła się oficjalna część Rajdu – przywitanie uczestników, przemówienie Prezesa Oddziału “Ziemi Kłodzkiej”, kol. Marka Krzana oraz uroczyste wręczenie Tytułu “Przyjaciel Koła”:

– Panu Antoniemu Pukale, sołtysowi wsi Przygórze za gościnę i promocję turystyczna wsi
– Panu Jarosławowi Mieczkowskiemu za wsparcie idei rozwoju infrastruktury turystycznej
– Panu mgr Leonowi Ronowskiemu za pracę włożona w ratowanie dziedzictwa kulturowego
– Panu Andrzejowi Kopaczowi, właścicielowi firmy “Kopacz Reklamy” za wsparcie działań Koła od strony wizualnej i promocyjnej

Potem konkursy wiedzowe, sprawnościowe i artystyczne – malowanie węglem, rzut do tarczy, wyścig z węglem i wiele innych.

Najmłodsi uczestnicy zostali uroczyście pasowani na “Gwarków Młodszych” i otrzymali pamiatkowe Legitymacje.

Najwięcej emocji wzbudziła ceremonia nagradzania laureatów konkursów oraz moment rozstrzygnięcia losowania nagród specjalnych.

Pod wieczór uczestników do Nowej Rudy odwiozły autokary z firmy “SmileBus” pana Pawła Gorczycy.

Wszystkim uczestnikom serdecznie dziękujemy za udział. Koledze Czesławowi Dominasowi szczerze gratulujemy opanowania i dziękujemy za konsekwentne dbanie o bezpieczeństwo uczestników Rajdu.
Naszym przyjaciołom dziękujemy za wsparcie, jakiego nam wciaż udzielaja.

Ponieważ jak wiadomo u “Gwarków” sezon nigdy się nie kończy – już dziś zapraszamy na nasze kolejne wycieczki od stycznia 2016r!

Wzór wypełnienia ksiażeczki GOT:

02.12.2015 Nowa Ruda-Przygórze
(9 km, 200m.)
S.11 11 tak
Ten wpis został opublikowany w kategorii Bez kategorii. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.