Tym razem śnieżnymi drogami

Konduktor szynobusu z lekkim zdziwieniem przygladał się 16 – osobowej grupie wyposażonej w plecaki i kijki wsiadajacej na stacji PKP Nowa Ruda City w lekko mroźny, sobotni (21 stycznia) poranek o nieco wczesnej porze.

Byli to oczywiście noworudzcy Gwarkowie i Anikije pospołu, którzy zimowym spacerem postanowili uczcić Dzień Babci i Dziadka. Szynobus szybciutko dowiózł nas do Ścinawki Średniej (ledwie zauważyliśmy z jego okien stada saren). Obaj przewodnicy – kol. Edek Soja i Edek Lada, pod wodza których szliśmy, uzupełniajac się nawzajem, w słowach kilku uchylili nieco rabka historii Ścinawki. Tak więc wieś powstała ok. połowy XIII wieku i należała do wielu właścicieli, m.in. Donynów i Stillfriedów. W Ścinawce istniała kopalnia węgla Heddi (nieopodal dworca kolejowego, 1898 – 1925) dostarczajaca paliwo do miejscowej elektrowni kolejowej, zasilajacej Ślaska Kolej Górska. Elektrownia Skałeczno ( bo też tak zaraz po wojnie nazywała się Ścinawka), już jako nie kolejowa, przetrwała do roku 1962. A my, już lekko przytupujac (bo mrozik), odcinkiem zielonego szlaku przez wiadukt nad torami, pod którym akurat przejeżdżał towarowy pociag, wchodzimy na czerwony szlak im. M. Orłowicza i udajemy się nim w kierunku Góry Wszystkich Świętych w Słupcu. I chociaż niebo trochę zachmurzone, to wokół mnóstwo “białości”, zimowe krajobrazy i całkiem dobre drogi, których nie trzeba przecierać, więc rozkoszujemy się spacerem, powoli zdobywajac wysokość (bo do zdobycia mamy aż! 648 m n.p.m.). Mijamy Księżno (Jesuitenhof), gdzie w jednym z przydomowych ogródków ciesza nasze oczy zasuszone kwiaty powojników a kawałek dalej, na białym jak okiem sięgnać polu, dostrzegamy kilka saren. Droga przez las jest piękna, zwłaszcza że wyjrzało słońce. Pod wieża na Górze Wszystkich Świętych robimy odpoczynek i oczywiście obowiazkowe ognisko. Kiełbaski tu i ówdzie za mocno sie przypiekły, ale i tak smakowały wyśmienicie, zwłaszcza że znalazły się też dodatki do nich w postaci musztardy czy domowego chlebka, a na deser jak zwykle owocki i cukiereczki tudzież. Po zdjęciowej sesji zaczęliśmy drogę powrotna. Na “rozstajach” przy Szlaku Dwóch Wież noworudzianie udali się nia właśnie, a słupczanie obrali kierunek na Osiedle Waryńskiego ( czyli popularnie mówiac Złodziejówkę).

I znowu wraz ze śniegiem, słońcem i doskonałymi humorami było super!

Za tydzień zapraszamy w Góry Sowie na fioletowy szlak i do schroniska Sowa. Do zobaczenie na szlaku!

Noworudzki UTW

przodownika turystyki
21.01.2017 Ścinawka Średnia – Góra Wszystkich Świętych S.11 8 tak
21.01.2017 Góra Wszystkich Świętych – Nowa Ruda S.11 5 tak
Ten wpis został opublikowany w kategorii Bez kategorii. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.