Kręta droga do Ostroga. SKKT ze Szkoły Podstawowej nr 7 na szlaku!

18 października 2014 r. połaczone siły SKKT ze Szkoły Podstawowej nr 7 w Nowej Rudzie w liczbie 14 członków (opiekun p. J. Okoński), młodzież ze Świetlicy Środowiskowej “OLA” (p. I. Caryk, p. K. Klimek), uczniowie z Gimnazjum nr 2 (p. M. Lichwa) oraz turysta “indywidualny” (pozdrawiamy) wyruszyły na sobotnia wędrówkę czerwonym szlakiem z Nowej Rudy – Słupca do Srebrnej Góry. Celem wycieczki był Fort Ostróg.

Jak na październikowe klimaty pogoda w tym dniu szczególnie sprzyjała. Było ciepło i słonecznie!

Po opuszczeniu centrum Słupca dotarliśmy na ulicę Ugory. Tutaj, na granicy Kopalni Surowców Skalnych “Gabro” zapoznaliśmy się z krótka historia geologiczna Sudetów (poznaliśmy podstawowe rodzaje skał budujacych podłoże geologiczne Nowej Rudy i okolic) oraz mieliśmy okazję podziwiania pięknej panoramy dzielnicy Nowej Rudy oraz fragmentu Wzgórz Włodzickich (góra św. Anny – Góra Wszystkich Świętych – Wilkowiec).  Ruszamy dalej. Przez Garb Dzikowca, gdzie poznajemy historię maryjnej kolumny wotywnej z 1680 roku (już nie istniejacej!), docieramy do cichej i spokojnej wsi Czerwieńczyce. Tuż przy granicy wsi (Czerwieńczyce leśniczówka 404 m n.p.m.) skręcamy w prawo i kierujac się szlakowskazem (Przełęcz Srebrna 1h 50`, Warowna Góra 2h 20`), wkraczamy na odcinek szlaku pnacego się pod górę Masywu Kortunału, biegnacego przez las liściasty, który o tej porze roku obdarza nas gama różnorodnych barw opadajacych liści. Robimy krótkie odpoczynki, które pozwalaja nam na “doładowanie akumulatorów”.

Trafiamy wreszcie do miejsca, gdzie rozciaga się piękna panorama na Przełęcz Srebrna, Fort Rogowy,

Donjon, Fort Wysoka Skała – znajdujace się po stronie Gór Sowich i Fort Ostróg leżacy po stronie Gór Bardzkich. Krótka sesja fotograficzna i ruszamy dalej, tym razem w dół, w kierunku przełęczy. Docieramy wreszcie do wiaduktu drogowego przerzuconego nad głęboko wcięta dolina. Z tablicy informacyjnej dowiadujemy się, że jest to pozostałość kolejowej infrastruktury Sowiogórskiej Kolejki Zębatej.

Musimy bardzo uważać. Deski sa mokre i śliskie, a również ich stan techniczny pozostawia wiele do życzenia.

Wiadukt wymaga remontu!

Tym razem odcinek czerwonego szlaku pokrywa się z droga asfaltowa, która docieramy do  podstawy fortu.

Teraz ok. 300m podejścia i wreszcie docieramy do celu naszej wędrówki – FORTU OSTRÓG.

Trochę zmęczeni trudami wędrówki możemy odpoczać przy przygotowanym ognisku. Na kijki wędruja kiełbaski, byśmy mogli za chwilę oddać się ich “pałaszowaniu”. Smakuja wyśmienicie.

Po odpoczynku i posiłku zaczynamy zwiedzanie obiektu. Po jego zakamarkach i historii oprowadzaja nas obecnigospodarze (-wielkie podziękowania!!!), którzy z wielka pasja i oddaniem staraja się

przywrócić temu miejscu choć część jego dawnego blasku. Zwiedzamy kazamaty z tematycznymi wystawami (militarna, sala tortur), sucha fosę. Podziwiamy leżacy po przeciwnej stronie Przełęczy Srebrnej – Fort Donjon.

Dziękujemy gospodarzom. Mówimy “do zobaczenia” i schodzimy w dół, gdzie czeka już na nas autokar, którym wrócimy do domu.

Z turystycznym pozdrowieniem.

J. Okoński

Ten wpis został opublikowany w kategorii Bez kategorii. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.