(cz.IV) Telemarkiem w Górach Kruczych. Na 4 etapie GSS.

25 i 26 kwietnia 2015r. to przez wielu długo wyczekiwany termin. Po długiej, zimowej przerwie wróciliśmy na Główny Szlak Sudecki. Grupę wytrwałych zdobywców Szlaku prowadził Honorowy Przodownik Turystyki Górskiej, kol. Czesław Dominas.

Sobota, 25 kwietnia od samego rana była zachęcajaca – idealnie błękitne niebo i dość ciepło. W sam raz na wędrówkę. Rozpoczęliśmy przy sklepie spożywczym w Szarocinie, czyli dokładnie tam, gdzie pożegnaliśmy Rudawy Janowickie ostatnim razem. Zaraz pod koniec wsi jeszcze jedno pamiatkowe zdjęcie przy bramie pałacu i dalej w kierunku doskonale widocznych wzniesień Szczepanowskiego Grzbietu. Na stoku Rudzianki odbył się niespodziewany konkurs na najładniejsze… gwizdanie. W takim, lekko gwiżdżacym stylu dotarliśmy na szczyt Świerczyny (720m), skad szlak łagodnie sprowadził nas w okolice wsi Paprotki i Starej Białki. Po odpoczynku na przystanku powędrowaliśmy w kierunku stanicy “Pod Zadzierna” – chwila oddechu, pamiatkowe pieczatki i dalej w górę – na szczyt Zadziernej (724m). Trzeba przyznać, że szczyt daje się we znaki, ale przepiękne formacje skalne sa tego warte. Na samym szczycie wspólne zdjęcie na tarasie widokowym i w dół do zapory na Jeziorze Bukówskim. Kilka osób skusiło się nawet na wizytę na samej zaporze. Ostatnie kilometry to wędrówka droga do Lubawki, z okazyjnym zwiedzaniem staromiejskich zabytków (i lokali gastronomicznych). Późnym popołudniem kwaterowanie w TPD na ul. Szymrychowskiej (pozdrawiamy przemiła obsługę). Wieczorem, po kolacji wspólne ognisko i do łóżek.

Niedziela, 26 kwietnia przyniosła zmianę pogody. Napłynęło wilgotne i chłodniejsze powietrze, a więc z samego rana pojawiła się gęsta mgła. Mimo to kilku zapaleńców ruszyło o świcie na pobliskie Krucze Skały i stara skocznię narciarska. Efektowne telemarki, kilka zdjęć i na śniadanie. Po śniadaniu dalej w góry – tym razem Góry Krucze. Wymagajace podejście na Lipowe Siodło i dalej, przepięknymi meandrami pomiędzy wzgórzami, z widokiem na wspaniałe przepaście. Minęliśmy kulminację Miejskiej Górki (650m) i Czarnogóry (621m), aby dotrzeć do słynnego “Betlejem”, czyli dawnego ośrodka wypoczynkowego opactwa z Krzeszowa. Wizyta w ośmiobocznym budynku na środku jeziorka ze źródliskami i dalej droga do Krzeszowa. W mieście dłuższy postów – zwiedzanie bazyliki, pamiatkowe zdjęcia i pieczatki. Po południu w dalsza drogę – na Krzeszowskie Wzgórza. Malownicza trasa zaprowadziła nas na Górę Św. Anny (593) z odnowiona kaplica, potem dość monotonne stopniowe podejście na Ziuty (631m) i ostre zejście w dół, do Grzęd. We wsi połaczenie ze szlakiem żółtym do Boguszowa, chwila odpoczynku i próba dotarcia do Grzęd Górnych. Częściowo udana, bo nasz autokar przybył nieco wcześniej. Ostatecznie i tak zostaliśmy nieco dłużej, bo bus uległ awarii. Nie ma jednak tego złego… udało nam się bliżej zapoznać z mieszkańcami wsi Grzędy w pobliskim barze “Bachus”.

Pod wieczór wreszcie przybyła odsiecz logistyczna i wreszcie można było wrócić do domu.

Grupa Niesfornych Turystów serdecznie dziękuje kol. Czesławowi Dominasowi za cierpliwe znoszenie naszych niezdyscyplinowanych wybryków i za doprowadzenie nas do miejsca, gdzie możemy już czuć się posiadaczami “brazowej odznaki GSS”. Na dalsze odcinki poprowadza nas kolejni adepci sztuki przewodnickiej i już życzymy im powodzenia.

Kolejny etap – w Górach Suchych – już 16 i 17 maja. Czekamy z niecierpliwościa. Coś mi mówi, że ten etap zapadnie wielu z nas w pamięć…

Wzór wypełnienia ksiażeczki GOT:

26.04.2015r. Betlejem-Krzeszów S08 2 tak
26.04.2015r. Krzeszów-Krzeszowskie Wzgórza S08 6 tak
26.04.2015r. Krzeszowskie Wzgórza-Grzędy S08 3 tak
Ten wpis został opublikowany w kategorii Bez kategorii. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.